Welke documenten zijn nodig bij een verkoop?
Welke attesten/documenten zijn verplicht bij de verkoop van uw eigendom? Wij sommen ze graag voor u op:
- Stedenbouwkundig uittreksel: Deze bestaat uit 3 delen, namelijk het plannenregister, vergunningsregister en de zaken die al in de vroegere versie v/h inlichtingenformulier zaten, maar die niet zijn opgenomen in de twee voorafgaande registers. Deze zaken dienen opgenomen te worden in de compromis. Dit uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar.
- Bodemattest: Het attest geeft als doel de koper te beschermen. Het geeft informatie over het bodemonderzoek, met name of het gaat over verontreinigde grond en of er risicoactiviteiten werden op uitgeoefend. Deze informatie wordt opgevraagd via OVAM.
- KEI: Keuring Elektrische Installatie is verplicht sinds 1 juli 2018 en is ten laste van de verkoper.
- EPC: Het energieprestatiecertificaat informeert de koper over de energiezuinigheid van de woning. Het geeft de koper ook een beeld wat de eventuele kosten zijn indien er gebreken aanwezig zijn. Dit certificaat is 10 jaar geldig na de uitvoering ervan.
- PID: Postinterventiedossier bevat heel wat documenten die nuttig kunnen zijn bij latere werkzaamheden. Het informeert de nieuwe eigenaar en bij nieuwe werken, de aannemer/architect, over de structurele opbouw en de gebruikte materialen in de woning.
- Kadaster: In het uittreksel van het kadaster staan alle gegevens over de eigenaar en de aard van het pand. Ook het perceelnummer en -oppervlakte, het bouwjaar en het kadastraal inkomen vind je hier terug.
Wenst u graag advies of ondersteuning? Spring gerust even binnen in één van onze kantoren te Nieuwpoort.
Meer artikels
Langetermijndoelstelling 2050 EPC
Energiezuinig zijn, het is enorm belangrijk vandaag de dag! Tegen 2050 wil Vlaanderen dat elke woning energiezuinig wordt gemaakt. Hiervoor werd het 'Renovatiepact' gelanceerd, waarbij men 2 mogelijkheden heeft uitgewerkt om uw woning energiezuinig…
Lees artikelHet asbestattest
Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop en verhuur van gebouwen, woningen en appartementen gebouwd voor 2001. De verhuurder is dan verplicht een kopie te bezorgen aan de huurders. Het asbestattest brengt asbestverdachte materialen…
Lees artikelUpdate wetgeving EPC’s
Sinds januari 2022 zijn enkel nog EPC’s geldig die werden opgemaakt vanaf 1 januari 2019 voor de verkoop van een woning of appartement. Dit geldt voor alle notariële akten die vanaf 2022 verleden zullen worden, ook indien uw compromis nog…
Lees artikelWaarom toch beter samenwerken met een immokantoor?
Heel wat mensen zijn er nog steeds van overtuigd dat ze beter hun woning zelf verkopen, zonder enige tussenkomst van een makelaar. Dit voornamelijk om het commissieloon uit te sparen. Echter kunnen wij, als vastgoedmakelaar, u net heel wat geld opbrengen,…
Lees artikel