Registratiebelasting - meeneembaarheid

Registratiebelasting - meeneembaarheid
Midden vorig jaar hervormde Vlaanderen de verkooprechten. De voornaamste wijziging was de verlaging van het algemene tarief van registratiebelasting voor gezinswoningen van 10% naar 7%.
Maar de hervorming betekent ook goed nieuws voor wie zijn oude gezinswoning verkoopt en terug een nieuwe gezinswoning aankoopt. In dit geval wordt de registratiebelasting op de eerdere aankoop in mindering gebracht van de belasting op de nieuwe aankoop. Men spreekt in dit geval van de zogenaamde meeneembaarheid. Dat meeneembare bedrag is evenwel geplafonneerd op 12.500 euro. Bij de hervorming van de registratiebelasting werd beslist dat plafond jaarlijks te indexeren. Voor 2019 blijft het plafond op 12.500 euro.
De belangrijkste voorwaarden om te kunnen genieten van de meeneembaarheid zijn de volgende:
1/ de nieuwe aankoop moet zuiver zijn. Dus geen ruil, afstand, …
2/ de verkoop van de oude woning moet een zuivere verkoop of verdeling (echtscheiding) zijn
3/ het moet gaan over de hoofdverblijfplaats
4/ de akte nieuwe aankoop moet verleden zijn binnen de 2 jaar na de akte verkoop oude woning (meenbaarheid door verrekening) of de akte verkoop moet verleden zijn binnen de 2 jaar na de akte nieuwe aankoop (meeneembaarheid door teruggave).
Voor specifieke gevallen of voor extra informatie kunt u ons kantoor steeds contacteren.
Meer artikels

Langetermijndoelstelling 2050 EPC
Energiezuinig zijn, het is enorm belangrijk vandaag de dag! Tegen 2050 wil Vlaanderen dat elke woning energiezuinig wordt gemaakt. Hiervoor werd het 'Renovatiepact' gelanceerd, waarbij men 2 mogelijkheden heeft uitgewerkt om uw woning energiezuinig…
Lees artikel
Het asbestattest
Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop en verhuur van gebouwen, woningen en appartementen gebouwd voor 2001. De verhuurder is dan verplicht een kopie te bezorgen aan de huurders. Het asbestattest brengt asbestverdachte materialen…
Lees artikel
Update wetgeving EPC’s
Sinds januari 2022 zijn enkel nog EPC’s geldig die werden opgemaakt vanaf 1 januari 2019 voor de verkoop van een woning of appartement. Dit geldt voor alle notariële akten die vanaf 2022 verleden zullen worden, ook indien uw compromis nog…
Lees artikel
Welke documenten zijn nodig bij een verkoop?
Welke attesten/documenten zijn verplicht bij de verkoop van uw eigendom? Wij sommen ze graag voor u op: Stedenbouwkundig uittreksel: Deze bestaat uit 3 delen, namelijk het plannenregister, vergunningsregister en de zaken die al in de vroegere versie…
Lees artikel