Elk huis heeft voortaan een woningpas
Al gehoord van de woningpas?
Het Vlaams Parlement heeft op woensdag 21 november 2018 unaniem de decretale basis voor de invoering ervan goedgekeurd.
Maar wat bevat de woningpas? De woningpas is een gratis digitaal paspoort waarin men in één oogopslag alle beschikbare data en attesten van de woning kan terugvinden. In de eerste plaats energieattesten. Maar in de toekomst wordt dit ook uitgebreid met informatie over de bodem, de woningkwaliteit en dergelijke. Zo vormt de Woningpas een helder, dynamisch en modulair geheel. De Woningpas moet leiden tot administratieve vereenvoudiging bij het bouwen of verbouwen van een woning of bij het verhuren en verkopen van een gebouw.
Doordat alles gecentraliseerd is, vind je gemakkelijk terug of een woning energiezuinig is en over alle nodige attesten beschikt. Zo bespaar je heel wat tijd met het zoeken naar de juiste papieren.
Tegen 2020 dient de Woningpas een volledig dossier te zijn dat onder andere informatie verschaft over digitale attesten, premies en leningen, bodem en ondergrond, zichtbare gebreken en EPB- en EPC-attesten. Maar ook de grondplannen van de woning, stavingsdocumenten van gebruikte materialen, EPC+ en renovatieadvies, een asbestinventaris, gegevens over ketel, airco en ventilatie en het zonnepotentieel van de woning zullen te raadplegen zijn via de Woningpas.
Meer artikels
Langetermijndoelstelling 2050 EPC
Energiezuinig zijn, het is enorm belangrijk vandaag de dag! Tegen 2050 wil Vlaanderen dat elke woning energiezuinig wordt gemaakt. Hiervoor werd het 'Renovatiepact' gelanceerd, waarbij men 2 mogelijkheden heeft uitgewerkt om uw woning energiezuinig…
Lees artikelHet asbestattest
Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop en verhuur van gebouwen, woningen en appartementen gebouwd voor 2001. De verhuurder is dan verplicht een kopie te bezorgen aan de huurders. Het asbestattest brengt asbestverdachte materialen…
Lees artikelUpdate wetgeving EPC’s
Sinds januari 2022 zijn enkel nog EPC’s geldig die werden opgemaakt vanaf 1 januari 2019 voor de verkoop van een woning of appartement. Dit geldt voor alle notariële akten die vanaf 2022 verleden zullen worden, ook indien uw compromis nog…
Lees artikelWelke documenten zijn nodig bij een verkoop?
Welke attesten/documenten zijn verplicht bij de verkoop van uw eigendom? Wij sommen ze graag voor u op: Stedenbouwkundig uittreksel: Deze bestaat uit 3 delen, namelijk het plannenregister, vergunningsregister en de zaken die al in de vroegere versie…
Lees artikel